با جوراب بخوابیم یا بدون جوراب؟

ممکن است شما هم شنیده باشید که جوراب پوشیدن در هنگام خواب شبانه میتواند به شما کمک کند تا زودتر به خواب بروید و یا از افراد دیگری شنیده باشید که جوراب پوشیدن میتواند مانع از گردش خون مناسب در پاها به هنگام خواب شبانه شود.

اما کدام صحبت ها در خصوص پوشیدن جوراب یا نپوشیدن آن صحیح است و بالاخره بهتر است تا شب ها جوراب بپوشیم و بخوابیم و یا اینکه نباید جوراب بپوشیم. پاسخ این سوال را در این مقاله بیابید.

با جوراب بخوابیم یا بدون جوراب؟

برای این که به این سوال بتوانیم پاسخ دهیم باید ببینیم که روند فیزیکی بدن در هنگام خواب شبانه چگونه است و چه عاملی موجب میشود تا زودتر به خواب برویم.

بدن انسان زمانی که گرمای خود را از دست بدهد به مغز پیغام میفرستد که زمان خواب فرا رسیده و باید استراحت کند. به همین دلیل است که فرد در سرمای شدید نمیتواند مانع از به خواب رفتن خود شود و این امر منجر به یخ زدگی او میشود.

اما اگر کاهش دمای بدن به بهتر خوابیدن انسان کمک میکند پس پوشیدن جوراب در هنگام شب و گرم کردن پاها مانع از خواب راحت و سریع انسان میشود.

باید بگوییم که این طور نیست. در واقع زمانی که شما جوراب میپوشید و پاهایتان را گرم میکنید عروق خونی شروع به منبسط شدن میکنند و همین انبساط منجر به آزاد شدن گرمای بدن و خروج آن از طریق پوست بدن میشود.

لذا بدن در این حالت گرمای خود را از دست میدهد و مغز این موضوع را در میابد که اکنون وقت استراحت و خوابیدن فرارسیده است.

اما پوشیدن جوراب در شب تنها باعث زودتر خوابیدن و راحت تر خوابیدن افراد نمیشود. از جمله تاثیرات دیگری که این مساله بر بدن هر فرد میگذارد میتوان به این موارد اشاره کرد:

جلوگیری از حمله رینود

رینود بیماری ای است که منجر به سردی و بی حس شدن پاها میشود. زمانی که در شب جوراب به پا میکنید باعث میشوید که پاها حرارت خود را حفظ کنند و لذا مانع از حمله رینود میشوید.

برای اطلاع از لیست قیمت و خرید تشک هتلی کلیک کنید.

یائسگی

یائسگی که اصولا در زنان مسن تر رخ میدهد به این صورت است که در دوران پریودی دیگر خونریزی مشاهده نمیشود با این حال میتوان شاهد تغییرات هورمونی بود و همین امر منجر به بالا رفتن دمای بدن افراد یائسه در دوران پریودی آن ها میشود.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم پوشیدن جوراب در طول خواب شبانه منجر به کاهش دمای بدن میشود و لذا اگر از گرمی دوران یائسگی رنج میبرید میتوانید از این طریق گرمای بدن خود را پایین بیاورید و راحت تر به خواب بروید.

درمان ترک پا

بسیاری از افراد دچار ترک کف پا هستند. یکی از معمول ترین و ساده ترین روش ها برای درمان ترک کف پا این است که شب ها قبل از خواب کف پای خود را با کرم مرطوب کننده آغشته کنید و سپس جوراب بپوشید.

پوشیدن جوراب موجب میشود تا این کرم ها روی ترک ها باقی بمانند و از طرفی حرارتی که توسط جوراب به ترک ها داده میشود منجر به نرمی بیشتر آن ها میشود.

ارگاسم بهتر

دانشمندان به صورت کاملا اتفاقی به این نتیجه رسیده اند که پوشیدن جوراب در زمان انجام عمل جنسی میتواند منجر به ارگاسم بهتر در هر دو طرف شود.

خواب راحت

زمانی که فرد میخواهد بخوابد باید دمای مرکز بدن وی با اندام های انتهایی مانند پاها برابری کند. این امر موجب میشود تا نورون های حساس به گرما در مغز فعالیت خود را اغاز کنند.

این نورون ها وظیفه دارند تا بدن را برای یک خواب راحت شبانه اماده کنند. یعنی در ابتدای خواب عمیق فعالیت این نورون ها به بالاترین حد خود میرسد.

و زمانی که صبح میخواهید بیدار شوید این نورون ها فعالیت بسیار کمتری خواهند داشت و لذا ریتم خواب شبانه روزی شما را تنظیم میکنند.

زمانی که جوراب میپوشید دمای مرکز بدن خود و اندام های انتهایی را تنظیم میکنید و لذا فعالیت این نورون ها اغاز میشود. بنابراین ریتم خواب شبانه شما تنظیم میشود و 30 دقیقه بیشتر میخوابید و در طول خواب شبانه بیدار نمیشوید.

برای اطلاع از لیست قیمت و خرید محافظ تشک کلیک کنید.

نوع جوراب

دقت کنید که در زمان خواب شبانه نمیتوانید هر نوع جورابی را بپوشید. پوشیدن جوراب های نازک و یا تنگ نه تنها به خواب بهتر شما کمک نمیکند بلکه منجر به عوارض جبران ناپذیری میشود.

برای خواب شبانه باید از جوراب های نرم و راحت استفاده کنید. جورابی که بتواند پای شما را گرم کند و هم چنین راحت باشد و مانع از خون رسانی به پای شما نشود.

اگر نمیتوانید در زمان خوابیدن جوراب بپوشید میتوانید از کیسه آب گرم استفاده کنید و یا پاهای خود را با پتو بپوشانید. هم چنین خوب است تا قبل از خواب پاهای خود را ماساژ دهید تا خون در آن ها گردش یابد.

میتوانید قبل از خوابیدن دوش آب گرم بگیرید و سپس موارد نام برده در بالا را رعایت کنید تا هم دمای بدن شما تنظیم شود و هم بهتر به خواب بروید.

برای اطلاع از لیست قیمت و خرید تشک طبی کلیک کنید.

جوراب واریس

اگر دکتر برایتان پوشیدن جوراب واریس در رختخواب را تجویز نکرده است از پوشیدن خودسرانه ی آن جلوگیری کنید. این جوراب ها در طول روز منجر به گردش خون در پاها میشوند اما در طول شب میتوانند برعکس عمل کنند.

جوراب پوشیدن کودکان

بهتر است تا به کودک خود جوراب نرم و مناسبی بپوشانید و از گرم کن های برقی و کیسه های اب گرم استفاده نکنید. اگر میخواهید از بطری ابگرم استفاده کنید حتما آن را داخل پتوی پشمی بپیچید تا با پوست کودک مستقیما برخورد نداشته باشد.

در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم در کودک خود جوراب های او را دربیاورید:

·         گرم‌شدن بیش‌ازحد

·         گونه‌های قرمز و داغ

·         گریه کودک و بی‌قراری

·         تعریق

دقت کنید که حتما پس از آن که کودک دوش آبگرم گرفت به او جوراب بپوشانید در غیر این صورت این کار را انجام ندهید.

اگر تجربه ای از استفاده از جوراب به هنگام خواب دارید با ما به اشتراک بذارید.

همچنین می تونید مطالب مشابه رو در شبکه های اجتماعی تشک نفیس دنبال کنید.

شب خوبی داشته باشید.

 

مهشید
ارسال دیدگاه