تشک های دوستدار محیط زیست

اگر دوستدار محیط زیست هستید این تشک را خریداری کنید.

همه ی ما میدانیم که وضعیت محیط زیست مناسب نیست و اگر همگی دست به کار نشویم ضررهای جبران ناپذیر بیشتری به محیط زیست وارد خواهیم آورد.

همه میدانیم که مشکلات محیط زیستی موجود به دست انسان رقم خورده و بیشتر از همه گریبان انسان را خواهد گرفت پس این ما هستیم که برای نجات خودمان باید محیط زیست را نجات دهیم.

اما چه میتوانیم بکنیم؟ هر فرد چگونه میتواند با انجام دادن و ندادن ساده ترین کارها مانع از وارد کردن آسیب های زنجیره ای جبران ناپذیر به محیط زیست شود؟ ممکن است برایتان بسیار عجیب به نظر برسد اما میتوانید از تخت خواب خود شروع کنید.

تشک های طبیعی

مدتی است که بحث تشک های دوست دار محیط زیست بسیار داغ شده و افراد بسیاری مایل هستند تا از این تشک ها استفاده کنند و گامی در مسیر بهبود محیط زیست بردارند.

برخی از تشک ها از مواد شیمیایی و بعضا خطرناکی تهیه میشوند که هم میتوانند سلامت افراد و هم محیط زیست را به خطر بیندازند.

روند بازیافت این تشک ها نیز، هم خطرناک است و هم بسیار هزینه بر. به همین دلیل تعداد بسیار کمی از این تشک ها به مرحله بازیافت میرسند.

پس باید چه کرد؟ آیا باید اجازه داد که وسیله راحتی ما وسیله نابودی محیط زیستی شود که بدون آن نمیتوانیم زنده بمانیم؟ یا راه حل مناسبی برای این موضوع وجود دارد؟

با پیشرفت تکنولوژی و داغ شدن بحث حفاظت از محیط زیست بسیاری از شرکت ها اقدام به تولید تشک های دوست دار محیط زیست کرده اند.

تشک های فوم هوشمند

این روزها نام تشک های فوم دار هوشمند یا مموری فوم را بیشتر از هر زمان دیگری میشنویم. این تشک ها که نسل های جدید تشک های تخت هستند از تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به سایر تشک ها بهره گرفته اند.

علاوه بر مزیت های فراوانی که تشک های فوم دار نسبت به سایر تشک ها دارند و موجبات خواب راحت تری را برای افراد به خصوص آن هایی که از دردهای مفاصلی رنج میبرند فراهم میکنند تشک هایی دوستدار محیط زیست نیز هستند.

تشک فوم لاتکس

در این میان تشک های لاتکس را میتوان بهترین نوع تشک های طبیعی دانست. در این تشک ها از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نشده و چرخه ی بسته این تشک ها منجر به بازیافت آن ها میشود.

تشک های لاتکس از شیره درخت کائوچو به تولید میرسند که هر درخت میتواند تا 25 سال منبع تولیدی این شهد به حساب بیاید. در این مدت این درختان میتوانند به فعالیت خود برای زمین ادامه دهند.

در نهایت و پس از پایان یافتن این 25 سال درختان کهنه بریده میشوند و در صنایع دیگری مورد استفاده قرار میگیرند و درختان جوان تر جای آن ها را میگیرند.

نکته ی مهمی که در این جا وجود دارد این است که بسیاری از شرکت ها از این مساله سوء استفاده میکنند و با نام تشک های طبیعی تشک های غیرمرغوبی را وارد بازار میکنند.

به این صورت که در تهیه و تولید تشک های طبیعی به عنوان مثال از 10 درصد لاتکس و 90 درصد مواد شیمیایی استفاده میکنند و در نهایت این تشک را به عنوان یک تشک طبیعی به فروش میرسانند.

پس باید چه کنیم؟ چطور تشخیص بدهیم که یک تشک واقعا طبیعی است و باید آن را خریداری کرد؟ کافی است در زمان خرید به این نکات توجه داشته باشید:

  • تشک فاقد ترکیبات آلی فرار (VOCs) باشد.
  • در زمان تولید، ضایعات نداشته باشد.
  • از منابع تجدید پذیر ساخته شده باشد.
  • از مواد طبیعی و ارگانیک ساخته شده باشد.
  • باعث کاهش ضایعات پایدار شود.
  • از روش های ارسال و انتقال کارآمد بهره مند باشد.

پارچه تشک

صنعت تولید تشک به تولید تشک های طبیعی بسنده نکرده و اقدام به تولید پارچه های تشک و ملحفه های طبیعی کرده است. این پارچه ها به دسته های متنوعی تقسیم بندی میشوند که هر کدام از ماده طبیعی متفاوتی تهیه میشود.

نخ پنبه

یکی از بهترین الیاف ها برای تولید پارچه های طبیعی نخ پنبه ها هستند که خاصیت ضدآلرژی دارند و به راحتی میتوانند تنفس کنند. دقت کنید که برخی کارخانه ها در تهیه پارچه های نخ پنبه از مواد سمی استفاده میکنند پس در زمان خرید این موضوع را در نظر بگیرید.

در تمامی تشک های برند نفیس از پارچه نخ پنبه استفاده شده است.

بامبو

گیاه بامبو نیز در زمینه تولید پارچه بسیار محبوب است چرا که این گیاه سرعت رشد بالا و قابلیت جایگزینی دارد. هم چنین پارچه های تولید شده از این گیاه بسیار لوکس هستند.

تنسل

پارچه های تنسل از خمیر چوب تهیه میشوند و لذا کاملا طبیعی و تجدید پذیر به شمار میروند. تولید پارچه های تنسل از چرخه بسته برخوردار است که موجب میشود روند تولید این پارچه ها بدون ضایعات باشد. لذا این پارچه بهترین نوع پارچه در زمینه دوستدار محیط زیست است.

پشم

پارچه های پشمی از پشم گوسفندان تهیه میشود که همین امر این پارچه را دارای منبعی تجدید پذیر کرده است. هم چنین پشم خاصیت تنفس و جذب رطوبت بالایی دارد.

علاوه بر این پارچه های پشمی به راحتی آتش نمیگیرند و همین امر آن ها را بهترین ماده برای جایگزینی مواد شیمیایی ضد حریق کرده است.

تنها ما هستیم که میتوانیم محیط زیست را نجات دهیم چرا که تنها ما هستیم که وابسته به محیط زیست زنده ایم و بدون آن نمیتوانیم به زندگی خود ادامه دهیم.

پس شما هم همین حالا تصمیم بگیرید تا نقش خود را در این بازیابی انجام دهید و مسئولیت خود را در قبال محیط زیست گردن بگیرید.

مهشید
ارسال دیدگاه