چرا تخت ها صدا میدهند؟

اگر مدت زمان زیادی باشد که از تخت برای خوابیدن استفاده میکنید حتما با موضوع صدا دادن تخت و تشک روبرو شده اید. این موضوع ممکن است برایتان گیج کننده باشد.

اگر از این موضوع اذیت میشوید و هنوز نتوانسته اید متوجه شوید که صدای جیر جیری که شب ها نمیگذارد شما به خواب بروید چیست با ما در این مقاله همراه باشید تا با هم این مشکل را رفع کنیم.

علت سر و صدای تخت و تشک

در بسیاری از موارد افراد نمیتوانند تشخیص بدهند که صدای جیر جیری که شب ها مانع از خوابیدن آن ها میشود از تخت است یا از تشکی که روی آن خوابیده اند.

برای فهمیدن این موضوع راه حل ساده ای وجود دارد. به این صورت که تشک را از روی تخت بلند کنید و روی زمین بگذارید. حال روی تشک دراز بکشید و ببینید که باز هم صدای جیر جیر میدهد یا خیر.

اگر تشک باز هم صدای جیر جیر داد که مشکل از تشک است و اگر در این وضعیت تشک دیگر صدایی نداد پس مشکل از تخت و یا از باکس آن است.

برای مشخص شدن این موضوع نیز میتوانید با فشار دادن نقاط مختلف بدنه و باکس تخت دقیقا محلی که موجب تولید این صدا میشود را بیابید و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

علت سر و صدای تخت خواب و تشک میتواند بسیار ساده و یا بسیار جدی باشد که نیاز به تغییر و خرید کالای جدید باشد. گاهی نیز ممکن است این سر و صدا از پیچ و مهره ها باشد که به راحتی قابل حل کردن است.

تشک

سر و صداهای ناشی از تشک اغلب در تشک های فنری به وجود می اید و علت آن نیز وجود فنر درون ساختار این تشک ها است. اگر مشکل از فنر باشد میتواند سلامتی شما را بسیار تحت تاثیر قرار دهد لذا بهتر است تا سریعتر نسبت به این موضوع اقدامی انجام دهید.

زمانی که از تشک فنری استفاده میکنید هر بار به فنرهای آن فشار وارد میکنید و با گذشت زمان این فشارها موجب ساییده شدن فنرها به یکدیگر میشود و همین امر علت سر و صدای ناشی از فنرها است.

جالب است بدانید که اگر تشک تخت را در مکان مناسب و در مرکز تخت قرار ندهید فنرها شکل نامناسبی پیدا میکنند و همین امر موجب میشود تا شروع به سر و صدا کنند.

اگر تشک شما فنری نیست و یا در روشی که گفتیم متوجه شدید که مشکل از تشک نیست پس علت سر و صدا بدنه و باکس تخت است مخصوصا اگر تخت شما چوبی و یا فلزی باشد.

 

تخت

بدنه و باکس تخت میتواند بنا به دلایل متعددی شروع به سر و صدا کند و مانع شود که به راحتی به خواب بروید. این سر و  صداها میتواند از کهنگی تخت باشد.

اگر مدت زمان زیادی است که از تخت خود استفاده میکنید به خصوص اگر چوبی و یا فلزی باشد فشارهایی که به تخت وارد شده منجر به ساییده شدن و ایجاد سر و صدای تخت شده است.

علت دیگری که بدنه و باکس تخت را میتواند پر سر و صدا کند شل بودن پیچ و مهره ها و درست نبستن تخت است. اگر اجزای تخت محکم نشده باشند هر حرکتی روی تخت میتواند منجر به ایجاد سر و صدا شود.

حتما دقت کنید که پایه های تخت هم راستا و در یک ارتفاع قرار گرفته باشند. اگر تخت به درستی قرار نگرفته باشد میتواند منجر به زاویه دار شدن تشک شده و در نهایت این زاویه منجر به تغییر شکل فنرها و سرو صدا در تشک شود.

همچنین خوب است که تخت خود را به خصوص اگر فلزی است هر از گاهی روغن کاری کنید تا سر و صدای آن از بین برود.

اکثر تخت های مدرن و امروزی که دارای دو تاج بالایی و پایینی هستند از طریق یک شاسی که در زیر تشک قرار دارد به یکدیگر متصل میشوند.

به علت تکان هایی که تخت در مدت زمانی معین تحمل میکند ممکن است نری و مادگی این شاسی تکان خورده باشد و همین امر موجب سر و صدا شده باشد.

پس بهتر است تا تشک را برداشته و نسبت به تنظیم این شاسی اقدام کنید چرا که علاوه بر سر و صدا در نهایت میتواند تخت شما را از بین ببرد.

Bed with blue pillow and sheet illustration

اهمیت رسیدگی به سر و صداهای تشک و تخت

شاید برای بسیاری از کسانی که نسبت به سر و صداهای شبانه بی اهمیت هستند و میتوانند با وجود این صداها به راحتی بخوابند این مساله اهمیتی نداشته باشد اما باید بگوییم که در اشتباه هستند.

مساله ی صدا دادن تشک و تخت تنها یک مساله در خصوص نبود ارامش شبانه نیست بلکه مستقیما بر روی سلامتی افرادی که از آن تشک و تخت استفاده میکنند تاثیر دارد.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم علت سر و صدا میتواند نامیزان بودن تشک و تخت باشد و همین امر موجب میشود تا فنرها شکل نامناسبی به خود بگیرند.

در این زمان وقتی فرد روی این تشک و تخت استراحت میکند بدن او در وضعیت نامناسبی قرار میگیرد و همین مساله موجب میشود تا فرد بعدها دچار مشکلاتی در ستون فقرات و گردن شود.

هم چنین این سر و صداها کیفیت خواب شما را پایین می اورند حتی اگر شما این مساله را در نظر نداشته باشید. ممکن است ساعات طولانی به خواب بروید اما خواب مناسبی نداشته باشید.

و همانطور که ممکن است بدانید خواب بی کیفیت نیز تاثیر به سزایی بر سلامت جسمی و روحی هر فرد میگذارد که میتواند منجر به اتفاقات دیگری مانند چاقی و افسردگی شود.

پس حتما این مساله را در نظر داشته باشید و نسبت به سر و صداهای ناشی از تشک و تخت خود بی اهمیت نباشید و اگر میتوانید آن را تعمیر کنید و در غیر این صورت نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید.

در این خصوص میتوانید با مشاوران ما در مجموعه تشک نفیس در ارتباط باشید.

شماره تماس جهت ارتباط با کارشناسان تشک نفیس: 09120774226

مهشید
ارسال دیدگاه