تشک تخت را چگونه تمیز کنیم؟ بهترین روش ها و چگونگی انجام آن ها

بهترین روش تمیز کردن تشک تخت

در نظافت های سالانه عموما نظافت و تمیز کردن تشک تخت نادیده گرفته می شود. حال آن که تشک ها به دلیل استفاده ی مداوم و ارتباط مستقیم با بدن انسان باید به صورت اساسی نظافت شوند. تشک ها حداقل دو بار در سال نیاز به نظافت دارند به خصوص اگر از تشک تخت بدون روکش استفاده می کنید. ما در این مقاله به بررسی روش های تمیز کردن تشک تخت در خانه می پردازیم. شما می توانید با طی کردن مراحل زیر تشک خود را تمیز و عاری از هر نوع لکه کنید.

برای اطلاع از لیست قیمت و خرید باکس تشک فلزی کلیک کنید.

جارو کردن تشک تخت:

گام اول برای تمیز کردن تشک ، جارو کشیدن آن است. از سر بزرگ جارو برقی استفاده کنید و کاملا روی تشک را جارو کنید. برای گوشه ها، زوایا و شیارهای روی تشک، سریِ جارو را برداشته و از لوله ی آن استفاده کنید.

پاک کردن لکه از روی تشک تخت:

در گام بعدیِ تمیز کردن تشک تخت ، لکه های جدید را تمیز کنید. لکه های نوشیدنی که به تازگی روی تشک ریخته شده و هنوز مرطوب هستند باید فورا پاک شوند. یک پارچه تمیز را با آب سرد خیس کنید. لکه را با پارچه مرطوب لکه گیری کنید. هرگز روی لکه را  دستمال نکشید زیرا این کار می تواند لکه را پخش کند. سعی کنید با ضربات دستمال، لکه را جذب دستمال کنید.

برای اطلاع از لیست قیمت و خرید تشک طبی کلیک کنید.

تمیز کردن تشک تخت اسفنجی

۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) پراکسید هیدروژن و ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) مایع ظرفشویی را در یک کاسه کوچک بریزید. با استفاده از یک قاشق آن را هم بزنید تا کف ایجاد شود. یک مسواک قدیمی بردارید و آن را به کف آغشته کنید. به آرامی مایع و کف را روی مناطق کثیف تشک بمالید. سپس با یک دستمال مرطوب روی آن بکشید.

نکته: برای تشک های فومی، فقط مقدار کمی کف استفاده کنید زیرا فوم نباید بیش از حد مرطوب شود.

این راه حل برای نظافت انواع لکه های گرد و خاک، خون، مواد غذایی، نوشیدنی و … موثر خواهد بود.

باید بدانید که هیچ‌گاه نباید تشک را به صورت افقی لکه‌زدایی کنید بلکه تشک را به حالت عمودی قرار داده و لکه را با محلول ذکر شده تمیز کنید و بگذارید در همان وضع خشک شود.

پاک کردن و تمیز کردن لکه تخت با اسپری لکه بر:

با لکه بر می توانید از شر لکه های سخت تری که در مرحله قبل موفق به تمیز کردن آن نشده اید بر بیایید. روی یک دستمال تمیز، لکه بر را اسپری کنید. سپس دستمال را روی لکه ها بکشید. اجازه دهید لکه‌بر ۱۵ دقیقه روی تشک باقی بماند. سپس همان منطقه را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید.

دقت کنید که لکه‌ بر را مستقیم بر روی تشک اسپری نکنید. تشک ها، به خصوص تشک های فومی، برای خیس شدن طراحی نشده اند.

لکه بر می تواند لکه‌ی خون، ادرار، عرق، استفراغ، روغن و دیگر لکه ها را به راحتی تمیز کند.

برای اطلاع از لیست قیمت و خرید محافظ تشک ضد آب کلیک کنید.

از بین بردن بوی بد تشک با جوش شیرین

اگر مدتی است که تشک شما بوی بدی به خود گرفته است و نمی توانید آن را تحمل کنید، کافی است این ترفند را یاد بگیرید. جوش شیرین را روی تمام سطح تشک تخت بریزید. اگر بخواهید می توانید به آن چند قطره اسانس هم اضافه کنید تا معطر شود. بگذارید جوش شیرین حداقل نیم ساعت روی سطح باقی بماند. هرچه این زمان طولانی تر باشد بوی بیشتری از بین میرود.

دوباره جارو کردن تخت:

برای از بین بردن جوش شیرینی که در مرحله قبل روی تشک ریختیم، باید برای بار دوم تشک را کامل جارو کنیم. مانند مرحله ی اول جارو کردن را با سریِ پهن و لوله‌ی آن انجام دهید.

مرحله ی آخر نظافت تشک:

شاید این ایده خوبی باشد که اجازه دهید پس از تمیز کردن تشک ، برای مدتی در هوای آزاد قرار بگیرد. با این کار  احتمال بو گرفتن و رطوبتی که داخل تشک باقی مانده است از بین می رود. در طول فصل گرم، پنجره اتاق را باز کنید تا هوای تازه وارد محیط شود و تشک سریع تر خشک شود.

نکته: می توانید پرده ها را در روز کنار بزنید. چرا که اشعه های UV خورشید، باکتری ها را می کشد، بوی بیشتری را از بین می برد و تشک را سریع تر خشک می‌کند. توجه کنید تمیز کردن تشک و لکه های آن نیازمند وقت و حوصله است.

 

نباید ها در مورد تمیز کردن تشک

استفاده از آب:

اغلب مردم برای پاک کردن لکه ها از مقداری آب و صابون یا مایع شوینده استفاده می کنند اما هرگز نباید تشک خود را با آب خیس کنید. زیرا این کار می تواند به مواد تشکیل دهنده تشک آسیبی جدی وارد کند.

به جای استفاده از آب و صابون ابتدا مایعی که روی تشک ریخته شده را از روی تشک جمع کرده و سعی کنید تا جایی که می توانید از تشک خارج کنید و سپس حتما روی محل لک شده مقداری شوینده آنزیمی اسپری کنید. برای رفع بوی بد نیز می توانید روی لکه جوش شیرین ریخته و اجازه دهید تا صبح بماند و سپس جارو بکشید.

برای اطلاع از لیست قیمت و خرید تشک هتلی یک نفره کلیک کنید.

چوب زدن تشک:

قدیم ها برای خارج کردن گرد و غبار و کنه ها از تشک های دست دوز قدیمی آن ها را با چوب مخصوصی می زدند. اما برخلاف آنچه که معمولا زنان خانه دار تصور می کنند، چوب زدن تشک های امروزی برای خارج کردن کنه های غبار و حشرات تخت خواب روش چندان اثربخشی نیست. همچنین این روش می تواند علاوه بر تسریع نفوذ آلودگی به سطوح داخلی تشک به مواد تشکیل دهنده آن آسیب بزند.روش بسیار اثر بخش تر تمیز کردن تشک با جاروبرقی است.

بخار شویی تشک:

بخار شو ها برای پاک کردن لکه های روغنی روی وسایل سخت مانند اجاق گاز می توانند موثر باشند. بیشتر بخارشو ها  خود را با ویژگی های ضد باکتری و از بین برنده دیگر انواع آلودگی معرفی و تبلیغ می کنند. اما زمانی که قصد تمیز کردن تشک خود را داشته باشید، این موضوع در مورد آنها واقعیت ندارد.

برعکس زمانی که بخار وارد مواد تشک شما شود، فضا را برای رشد قارچ ها و آلوده کننده های دیگر فراهم می کند. این موضوع باعث می شود که استفاده از بخار شوی برای نظافت تشک نتیجه عکس بدهد. به علاوه شما از خوابیدن روی یک تشک مرطوب در طول شب لذت نخواهید برد.

البته اگر شما این اشتباه را مرتکب شده اید و برای تمیز کردن تشک خودتان از بخار شوی استفاده کرده اید باید آن را خشک کنید. برای این کار ابتدا رطوبت محیط را خشک کرده و سپس تشک را در فضای باز و زیر آفتاب قرار دهید. در نهایت دو طرف آن را جارو بکشید.

میشاد
ارسال دیدگاه